Ağız Diş ve Çene Cerrahisi

Ağız, diş ve çene cerrahisi, ağız boşluğunu oluşturan sert (dişler ve kemikler) ve yumuşak (dil, yanak, dudak, tükürük bezleri vb.) dokuların ve çene ekleminin her türlü rahatsızlıkların teşhisinin ve tedavilerinin gerçekleştirilen bir anabilim dalıdır.

Bu dokularda oluşan;

• Sürmüş ya da gömük dişlerin çekimi
  • Gömülü dişlerin sürdürülmesi için üzerinin açılması,
  • Kistlerin veya tümörlerin tedavileri,
  • Dişlerin ve kemik kırıklarının tedavileri,
  • Protez öncesi veya sonrası gerekli olan cerrahi işlemler,
  • İmplant cerrahisi ve gerekli görüldüğünde kemik cerrahileri,
  • Çene – yüz bölgesi ağrıları ve yine bu bölgede gelişen enfeksiyonların tedavileri,
  • Çene eklemi rahatsızlıkları,
  • Tükürük bezi hastalıkları
  • Çene – yüz bölgesini ilgilendiren deformitelerin (şekil bozukluğu) tedavileri

bu anabilim dalı tarafından gerçekleştirilmektedir. Bu tedaviler;

• Sadece ilgili bölgenin uyuşturulduğu lokal anestezi altında,
  • Anestezi uzmanları tarafından uygulanan ilaçlarla reflekslerin korunduğu ama geriye yönelik unutkanlığın yaşandığı uyku hali olan sedasyon altında,
  • Solunum refleksi dahil tüm duyuların geçici bir süre etkisiz hale geldiği genel anestezi altında yapılabilmektedir.

Sürmüş ya da Gömük Dişlerin Çekimi / Yirmi yaş Cerrahisi

Sürmüş dişlerin, tedavi edilemeyecek kadar ilerlemiş diş çürüğü, tedavi edilemeyecek kadar ilerlemiş dişeti hastalıkları, ortodontik açıdan yer darlığı gibi nedenlerden dolayı çekimi önerilebilir. Bu durumda diğer tüm işlemlerde olduğu gibi, lokal anestezi altında ağrı ve acı hissi oluşturmadan dişin çekimi yapılmaktadır.

Gömük Dişler, sürme zamanı geldiği halde çene kemiği üzerindeki yerini alamamış dişlerdir. Tamamen kemik içerisinde olabileceği gibi, yarı gömük dişler de mevcuttur. Dişlerin gömülü kalmasına neden olan birden fazla etken mevcuttur. Genetik faktörler, çene kemiğinin darlığı, komşu dişlerin sürme yolunu kapatması, üstte yer alan süt dişlerinin enfeksiyonuna bağlı olarak dişler gömülü kalabilmektedir.

Hangi Dişler Gömülü Kalabilir ?

Ağız içerisinde en sık gömülü kalan dişler yirmi yaş dişleri olan üçüncü büyük azı dişleridir. Bu nedenle gömülü diş çekimi denilince akıllara ilk gelen yirmi yaş diş çekimi olmaktadır. Ancak ağız boşluğu içerisindeki tüm dişler gömülü kalabilmektedir.

Gömülü Kalan Her Diş Çekilmeli midir ? Sürdürülmesi Düşünülen Dişlerde Nasıl Bir Tedavi Uygulanılmaktadır ?

Yirmi yaş dişleri dışındaki dişler ortodonti uzmanı tarafından değerlendirilir. Tellerle yerlerine getirilemeyecek olan dişlerin genellikle çene cerrahları tarafından çekilmeleri gereklidir. Ortodontik tedavi planına göre yirmi yaş dişlerinin, ortodontik tedavi öncesinde, sırasında ya da sonrasında çekimi gerçekleştirilmesi gerekebilir.

Sürdürülmesi düşünülen dişlerde ise, dişin sürmesi planlanan boşluk açıldıktan sonra ilgili dişi yerine getirmek amacıyla üzerinin cerrahi olarak açılması planlanır. Bu işlem lokal anestezi altında, ağrı ve acı hissi oluşmadan yapılmaktadır. İşlem sırasında diş üzerine genellikle saf altından yapılan bir zincir yapıştırılır ve bu zincire kademeli olarak kuvvet uygulanarak diş sürmesi planlanan bölgeye yönlendirilir.

Dr. Dt. Sümer MÜNEVVEROĞLU

Ağız Diş Çene Cerrahisi