Çene Eklemi Rahatsızlıkları

Çene eklemi, kulak önünde yer alan ve alt çene kemiği ile şakak kemiği arasında oluşan vücuttaki en özel eklemdir. Eklem hareketi sırasında iki kemik yapının hareketten zarar görmemesi için arada yastık görevi gören kıkırdak dokudan oluşan eklem diski bulunmaktadır. Bu yapıları destekleyen, eklem kapsülü ve bağlar da eklemi oluşturan yapılar arasında yer almaktadır.

Çene eklemi konuşma, yutkunma ve çiğneme gibi çok önemli fonksiyonların oluşmasında kullanılmaktadır. Tüm bu hareketler sırasında eklemi destekleyen bağlar ve kaslar da görev almaktadır. Alt çene hareketleri sırasında sadece çiğneme kasları değil, boyun bölgesinde bulunan kaslar da görev yapmaktadır. Tüm bu kaslar sayesinde alt çene sağa, sola, öne, aşağıya ve yukarıya hareket etmektedir. Eklem bölgesini etkileyen rahatsızlıklar bu hareketler ya da fonksiyon sırasında ağrı ya da hareket kısıtlılığı gibi problemlere yol açmaktadır.

Çene Eklemi Rahatsızlıklarının Tanısı Nasıl Konulur ?

Çene eklemi rahatsızlıkları üzerinde uzmanlaşmış hekimler tarafından yapılan muayene en önemli teşhis yöntemidir. Yapılan muayenenin yanı sıra, çene eklemi için özel görüntüleme yöntemleri gerekli olabilmektedir.

Çene Eklemi Rahatsızlıkları Nelerdir ?

Çene eklemini ilgilendiren rahatsızlıklar kabaca 4 sınıf altında toplanabilir.

• Baş, Boyun ve Çiğneme Kaslarının Rahatsızlıkları
  • Çene Ekleminin Rahatsızlıkları
  • Ağız Açıklığının Kısıtlanması
  • Büyüme Rahatsızlıkları

Bu videoda, çene eklemi rahatsızlıklarından eklem diskinin yerinde olmadığı durumu görmekteyiz

Çene Eklemi Rahatsızlıklarının Şikayetleri Nelerdir ?

Özellikle çene ve şakak bölgesine yayılan ağrılar en sık karşılaşılan şikayetlerdendir. Bu şikayetler genellikle tek taraflı çiğneme ya da diş sıkmaya bağlı olarak görülmektedir. Ağrının dışında, ağız açıklığında oluşan kısıtlanmalar, çenenin aşırı hareketli olması, çenenin yerinden çıkması, eklemde hareket sırasında oluşan ses, tek taraflı eklem büyümeleri gibi şikayetler de hastaların kliniğimize başvurduğu önemli problemlerdendir. Travma ya da kazalar sonucunda da eklem problemleri ortaya çıkabilmektedir

Çene Eklemi Rahatsızlıklarının Tedavi Yöntemleri Nelerdir ?

Çene eklemi rahatsızlıkları üzerinde uzmanlaşmış hekimler tarafından yapılan muayene sonucunda tedavi yöntemi belirlenecektir. Davranış terapisinden eklem cerrahisine kadar çeşitli tedavi yöntemleri bulunmaktadır. Eklem rahatsızlığınızın türüne ve şiddetine göre size uygun tedavi hekiminiz tarafından uygulanacaktır.

Genellikle ilaç tedavisi, eklem splinti, tetik noktası enjeksiyonları ya da Botulinum Toksini / Botox / Dysport uygulamaları tercih edilmektedir.

Bu videoda, eklem rahatsızlıklarının tedavisinde sıklıkla uygulanan ‘splint’ uygulamasını görmekteyiz.

Dr. Dt. Sümer MÜNEVVEROĞLU

Ağız Diş Çene Cerrahisi