Dişlerinizi Fırçalayın, Alzheimer’ı Erteleyin

Ağız hijyeninizi sağlayarak sadece diş çürüklerinden kurtulmazsınız, Bergen Üniversitesi’ndeki araştırmacılar ağız ve diş sağlığı ile Alzheimer hastalığı arasında net bir bağlantı keşfettiler.

Araştırmacılar, diş eti hastalıklarının (diş eti iltihabı) kişilerin Alzheimer hastalığına yakalanmasında belirleyici rol oynadığını tespit ettiler. Bergen Üniversitesi (UiB) Klinik Bilimler Bölümü, Broegelmanns Araştırma Laboratuvarı’ndan araştırmacı Piotr Mydel, diş eti iltihabına neden olan bakterilerin ağızdan beyne geçebileceğinin DNA temelli kanıtını keşfettik diyor.

Bakteriler beyindeki sinir hücrelerini yok eden bir protein üretir ve bu da hafıza kaybına ve sonuçta Alzheimer’a yol açar. Mydel, bakterinin Alzheimer hastalığına tek başına neden olmadığına, ancak bu bakterilerin varlığının hastalığa yakalanma riskini önemli ölçüde artırdığına ve ayrıca hastalığın daha hızlı ilerlemesine neden olduğuna dikkat çekiyor. Ancak, iyi haber şu ki, bu çalışma Alzheimer´ı yavaşlatmak için kendi kendinize yapabileceğiniz bazı şeyler olduğunu gösteriyor. Dişlerinizi fırçalayın ve diş ipi kullanın. Mydel, diş eti iltihabına yakalandıysanız ve ailenizde Alzheimer hastalığı varsa, düzenli olarak diş hekiminize gitmeniz ve dişlerinizi düzgün bir şekilde temizlemenizin önemli olduğunu ekliyor.

Araştırmacılar daha önce, diş eti iltihabına neden olan bakterilerin, ağızdan salgıladıkları zararlı enzimlerin beyindeki sinir hücrelerini yok edebildiğini ve beyne hareket edebildiğini keşfetmişlerdi. Şimdi, Mydel ilk kez bu işlem için insan beyninden DNA kanıtına sahip. Mydel ve meslektaşları, Alzheimer hastası 53 kişiyi inceledi ve vakaların yüzde 96’sında bu enzimi buldu. Mydel’e göre, bu bilgi araştırmacılara Alzheimer hastalığı ile baş etmede yeni bir
yaklaşım sunuyor.
Piotr Mydel, bakterilerden gelen zararlı enzimleri bloke eden ve Alzheimer’ın gelişimini erteleyen bir ilaç geliştirmeyi başardık. Bu ilacı bu yıl içinde test etmeyi planlıyoruz, diyor.

Diş Eti Hastalıkları Uzmanı Prof. Dr. Ülkü NOYAN