Ağız Diş ve Çene Radyolojisi

Başarılı bir tedavi ancak doğru teşhis ile mümkün olmaktadır. Doğru teşhise ulaşmak için en önemli araçlardan biri radyografilerdir. Alınan radyografiler sayesinde, şikayetlerin kaynağı belirlenebilmekte, çene ve yüzü ilgilendiren sert dokular değerlendirilmekte, henüz şikayet oluşturmamış dişlerle ilgili problemler teşhis edilebilmektedir. Tüm bu veriler ışığında size özel olarak tedavi planınız oluşturulmaktadır. Röntgen ışının zararlı olup olmadığı hastaların en sık sorduğu soruların başında gelmektedir. Bu konu hakkında detaylı bilgi almak için panoromik röntgen yazımızı inceleyebilirsiniz.

Diş hekimliğinde Sıklıkla Kullanılan Radyografik Görüntüleme Yöntemleri Nelerdir ?

• Ağız İçi Dijital Radyografi (RVG)
  • Panoramik Grafi
  • Sefalometrik Grafiler (Postero-anterior {PA}, Antero-posterior {AP} ve lateral grafiler)
  • El – Bilek Grafisi
  • Dental Bilgisayarlı Tomografi

Özellike çocuk hastaların en merak ettiği soru “Röntgen çekilmesi esnasında canım acır mı ?” oluyor. Kullanılan hiçbir görüntüleme yönteminde hastaların canı acımamaktadır.

Ağız İçi Dijital Radyografi (RVG) Nedir ?

Periapikal röntgen olarak da adlandırılan bu röntgenin amacı belirli bir veya birkaç dişlik bölgenin detaylı görüntülenmesidir. Kemik seviyesi, arayüz çürükleri, kist gibi patolojik oluşumların tespit edilmesinde kullanılır. Günümüzde teknolojideki ilerlemeler sayesinde, Bu görüntüler banyo işlemlerine gerek kalmadan röntgen çekiminin hemen ardından bilgisayar ekranından görülmektedir.

Panoramik Grafi Nedir ?

Tüm ağız yapısının radyolojik açıdan değerlendirilmesine olanak sağlayan bir radyografi çeşididir. Bu röntgen ile dişler, çene kemikleri, burun boşluğu, sinüsler ve çene eklemi 2 boyutlu olarak görüntülenmektedir. Bu nedenle ilk muayene sırasında genellikle bu röntgen yeterli olmaktadır. Bazı durumlarda ileri görüntüleme yöntemleri gerekli olabilmektedir.

Sefalometrik Grafi Nedir ?

Kafa kemiklerinin bütününün görülebildiği ve birbirleriyle olan ilişkilerinin gözlemlenebildiği röntgen türüdür. Önden, yandan ve arkadan olmak üzere çeşitleri mevcuttur. Çoğunlukla ortodontik tedavi veya ortognatik cerrahi hastalarında kullanılmaktadır. Tedavi planlamasında, tedavi sırasında ve tedavi sonrasında uygulanan tedavi protokolünün etkilerini incelemek için kullanılır.

El – Bilek Grafisi Nedir ?

Her bireyin büyüme – gelişimi farklıdır. Bu grafiler genellikle kemik yaşı tayini için kullanılmaktadır. Bu sayede hastanın büyüme – gelişiminin aşaması belirlenir. Hastanın, ergenlik dönemine olup olmadığı, büyüme ve gelişim hızının en üst seviyede olduğu “peak” aşamasına ulaşıp ulaşmadığı bu sayede tespit edilebilir.

Dental Bilgisayarlı Tomografi Nedir ?

İlgili bölgenin kesitsel görüntüsünü elde etmeye ve 3 boyutlu olarak görüntülemeye yarar. Tıpta kullanılan tomografiler ile karşılaştırıldığında, dental bilgisayarlı tomografiler yaklaşık %1 oranında radyasyon dozuna sahiptirler, bu nedenle çok daha az radyasyon ile görüntü elde edilebilir. Bu cihazlar sadece çene ve yüz bölgesi için tasarlanmış özel cihazlardır.

• İmplant uygulamaları öncesi kemiğin kalitesi, yükseklik ve genişliğinin değerlendirilmesi
  • Cerrahi işlem yapılacak bölgeye yakın olan anatomik oluşumlara (özellikle üst çenede sinüs, alt çenede damar – sinir paketi) yakınlığın değerlendirilmesi
  • Gömük dişlerin yön ve pozisyonlarının değerlendirilmesi
  • İskeletsel bozukluklar, asimetriler ve patolojilerin değerlendirilmesi
  • Kök ucu, kök kanallarının yapılarının değerlendirilmesi
  • Çene ekleminin üç boyutlu olarak değerlendirilmesi
  • Diş çevresindeki kemik kaybının üç boyutlu olarak değerlendirilmesi
  • Ortognatik cerrahi hastalarında ameliyat planlamasının üç boyutlu olarak gerçekleştirildiği durumlarda dental bilgisayarlı tomografiler kullanılmaktadır.

Tedavi Hakkında Bilgi Alın